مقالات ( بلاگ )

چگونه یک طراح UX شویم؟

چگونه یک طراح UX شویم؟ | نقشه راه آموزش طراحی UX برای مبتدیان

اگر می‌خواهید در طراحی تجربه کاربری (UX) حرفه‌ای شوید اما نمی‌دانید از کجا شروع کنید، این نقشه راه آموزش طراحی UX را دنبال کنید. در این مقاله، 8 مرحله برای آموزش طراحی UX در سال 2023 را به شما آموزش می‌دهیم. از طریق این مراحل، شما توانایی خودتان در زمینه طراحی UX را تجزیه و تحلیل کرده، با بازار کار فعلی UX و همچنین حقوق و دستمزد این جایگاه شغلی آشنا می‌شوید.

8 قدم تا تبدیل شدن به یک طراح UX

از هشت مرحله‌ای که امروز به شما ارائه می‌دهیم، 3 مرحله اول بیشتر بررسی‌هایی هستند که به شما کمک می‌کنند تا بفهمید آیا UX واقعا برایتان مناسب است یا خیر. 5 مرحله بعدی هم درباره مهارت‌های سخت (افزایش تخصص فنی) و مهارت‌های نرم هستند که برای متقاعد کردن مدیران زمان استخدام طراح UX به آنها نیاز دارید. اگر احساس می‌کنید برخی از مراحل اولیه را می‌دانید، به راحتی موارد بعدی را بررسی کنید. بدون طولانی کردن بحث، 8 گام تبدیل شدن به یک طراح UX عبارتند از:

مرحله 1: در مورد UX مطالعه کنید

وقتی اذعان دارید که به UX علاقه‌مند شده‌اید، یعنی عاشق تجزیه و تحلیل داده‌های کمی هستید و از غوطه‌ور شدن در تحقیقات UX ناامید نخواهید شد؟ یا به این معناست که دوست دارید پروتوتایپ‌های زیبا را روی کاربران واقعی توسعه داده و آزمایش کنید و با تکرار تمرینات خودتان به تجربه‌ای برجسته در این صنعت برسید؟ یا شاید به این معناست که شما در طراحی المان‌های جذاب ماهر هستید و می‌توانید با استفاده از تعداد کمی کاراکتر، پیامی جذاب و هماهنگ را منتقل کنید. اگر این مهارت‌ها را در خودتان می‌بینید، از روش‌های زیر استفاده کنید تا نقشه راه آموزش طراحی UX شما به درستی پیش برود.

  • بررسی کانال‌های عالی مانند UXBites در اینستاگرام
  • دنبال کردن کانال‌های یوتیوب مفید مانند AJ&Smart، CareerFoundry، The Futur و Jesse Showalter.
  • مطالعه وبلاگ‌های موثر مانند UXPlanet، UXCollective و InsideDesign توسط InVision.
  • خواندن کتب ضروری شامل « The Design Of Everyday Things» از دون نورمن، «Don’t Make Think» و «Things Every Designer Needs To Know About People 100».

ترکیب این روش‌ها (مطالعه، پیگیری و انگیزه‌بخشی) به شما یک پایه قوی در زمینه UX می‌دهد.

مرحله 2: اصول کلیدی UX را یاد بگیرید تا نقشه راه آموزش طراحی UX تکمیل کنید

شما می‌توانید مبحث «کاربرمحوری» را به عنوان ستون اصلی UX در نظر بگیرید. انشعابات این ستون مجموعه‌ای کامل از قوانین و اصولی هستند که شما را راهنمایی می‌کند تا تصمیمات هوشمندانه و در ابتدا کاربرپسند بگیرید. کتاب «اصول جهانی طراحی کمتر از 125 قانون» و «دستورالعمل برای UX خوب»، همین مسئله را ارائه می‌دهند.

Jonny Grass طراح UX و معلم CareerFoundry به طراحان UX مبتدی و مشتاق توصیه می‌کند که فقط با پنج اصل کلیدی طراحی UX کار خود را شروع کنند  و این 5 اصل عبارتند از:

  • سلسله مراتب
  • سازگاری
  • تأیید
  • کنترل کاربر
  • دسترسی

برای مطالعه بیشتر پیرامون مبحث اصول کلیدی UX، توصیه می‌کنیم به «اصول اولیه تجربه کاربری» که توسط usability.gov ارائه شده، 5 اصل طراحی محصول اندرو زاکک (طراح محصول برای تجربه کاربری بهتر) و همچنین 6 کلید استیو جابز، نگاهی بیندازید.

مرحله 3: با روش‌ها و فرایندهای طراحی UX کلیدی آشنا شوید

فرایند طراحی UX را می‌توان به چهار مرحله کلیدی تقسیم کرد:

  • تحقیق: باید بدانید که کاربران هدف شما چه کسانی هستند و به چه چیزهایی نیاز دارند؟ آنها در چه زمینه‌ای با محصول یا خدمات مورد نظر تعامل دارند؟ محدودیت‌های پروژه چیست؟
  • طراحی: نقشه راه آموزش طراحی UX، با توجه به مراحل طراحی تکمیل خواهد شد. مرحله طراحی جایی است که شما راه‌حل‌هایی برای رفع نیاز مشتری پیدا کرده و شروع به تبدیل آنها به مصنوعات ملموس می‌کنید.
  • آزمایش: تست کاربر بخش مهمی از فرایند طراحی UX است، زیرا به شما امکان می‌دهد تا قبل از اینکه محصول را به بازار عرضه کنید، هرگونه نقص در طراحی را برطرف کنید.
  • پیاده سازی: در پایان طرح‌های خود را به توسعه‌دهندگان می‌سپارید تا آن‌ها را کدنویسی کنند.

مرحله 4: یادگیری خود را با یک دوره UX معتبر تکمیل کنید

وقتی نوبت به انتخاب دوره طراحی UX می‌رسد، باید مطمئن شوید که بهترین آموزش را در قبال هزینه‌ای که کرده‌اید، دریافت می‌کند. برای تحلیل دوره‌های ارائه شده در این زمینه، از چک لیست زیر استفاده کنید.

  • یادگیری پروژه محور
  • پشتیبانی خوب دوره
  • برنامه درسی تخصصی
  • انجام تحقیقات کامل در مورد دوره‌های مختلف
  • بررسی نظرات کسانی که قبل از شما در دوره بوده‌اند
  • صحبت و درخواست کمک از یک مشاور کسب و کار

مرحله 5: نقشه راه آموزش طراحی UX با تکرار و تمرین پیش می‌رود

اگر می‌خواهید یک طراح UX شوید، بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که آنچه را که یاد می‌گیرید، به صورت روزانه تمرین کنید. جدای از پروژه‌های نمونه کار که به عنوان بخشی از دوره طراحی UX و پورتفولیو خودتان در نظر می‌گیرید، می‌توانید با انجام طراحی‌های فوق برنامه، ذهن خودتان را به طراحی المان‌های جدید عادت دهید.

پیشنهاد می‌کنیم بخشی از کار خود را به صورت داوطلبانه ارائه کنید. ممکن است استخدام طراحان برای بسیاری از خیریه‌ها و سازمان‌های غیرانتفاعی پرهزینه باشد، اما آنها بسیار خوشحال خواهند شد که از مهارت‌های یک طراح تازه کار استفاده کنند. همچنین برای موفقیت در نقشه راه آموزش طراحی UX می‌توانید در طراحی‌های قبلی خودتان بازنگری داشته باشید و یا برای رفع چالشی در محیط کار فعلی خودتان، به دنبال راه حلی با طراحی UX باشید.

مرحله 6: برنامه‌های طراحی UX را یاد بگیرید

وقتی خودتان را به عنوان یک طراح UX معرفی می‌کنید، کارفرمایان انتظار دارند با ابزارهای مهم این رشته آشنا باشید. برای این کار هم می‌توانید از چک لیست زیر استفاده کنید.

  • ابزارهای طراحی UX معروف: Sketch و InVision
  • ابزار تحقیق کاربر: io، Typeform، Reframer
  • ابزارهای وایرفریم و نمونه سازی: Sketch، Figma، Lunacy، UXPin
  • ابزارهای تست کاربر و تست قابلیت استفاده: UsabilityHub، Hotjar، Optimizely، Usabilla

مرحله 7: در نقشه راه آموزش طراحی UX نمونه کارهای یونیک بسازید

نمونه کارها ارزشمندترین دارایی شما به عنوان یک طراح UX هستند. کارفرمایان فقط نمی‌خواهند رابط‌های زیبا و محصولات نهایی را ببینند، بلکه می‌خواهند بدانند چگونه به آنجا رسیده‌اید. نمونه کارها باید روند کاری شما را نشان دهد: چگونه مشکلات مشتری را حل می‌کنید؟ الگوهای فکری و فرایندهای شما به عنوان یک طراح UX چیست؟

تیفانی ایتون (طراح فضای تعاملی در شرکت گوگل)، پنج مؤلفه کلیدی که یک پروژه نمونه کار خوب را تشکیل می‌دهند، این‌گونه تشریح می‌کند:

  • زمینه: مشکلی که در حال تلاش برای رفع آن هستید
  • دامنه: عوامل داخلی و خارجی پیرامون مشکلی که آن را حل می‌کنید
  • منطق: فرایند طراحی شما
  • عناصر بصری: ظاهر، احساس و عملکرد طراحی نهایی
  • تأثیرات منفی: آنچه مردم از راه حل طراحی شما جدا می‌کند

مرحله 8: با طراحان دیگر شبکه سازی کنید

شبکه‌سازی به عنوان دروازه‌ای مخفی برای ورود به هر صنعتی مورد ستایش قرار می‌گیرد. ارتباط با طراحان دیگر (چه با تازه‌کارهای هم‌فکر و چه با پیش‌کسوتان صنعت) به شما انگیزه و الهام می‌دهد. همچنین فرصت‌های عالی را برای یادگیری، همکاری، ابراز ناراحتی‌های و حتی سرگرمی به دست می‌آورید.

اگر برای شبکه‌سازی حضوری آماده نیستید و نمی‌خواهید نقشه راه آموزش طراحی UX متوقف شود، پلتفرم‌های آنلاین مانند انجمن UX Junior، Dear Designers و Team Sketch گزینه‌های مناسبی هستند.

وظایف طراح UX

طراح UX مسئول ارتقا و بهبود تجربه کاربری زمان ارائه محصول یا سرویس است. وظایف او شامل تحقیق، تجزیه و تحلیل نیازها و خواسته‌های کاربران، طراحی اولیه، تست کاربری و طراحی نهایی است. او با تیم‌های دیگر همکاری می‌کند و هدفش ایجاد تجربه کاربری بهتر و راحت‌تر است. از روش‌های تحقیق مانند مصاحبه، مشاهده و تست کاربری استفاده می‌کند تا نیازها را جمع‌آوری و بازخورد کاربران را دریافت کند. طراح UX طرح‌ها و نمونه‌ها را بهبود می‌دهد و با تیم‌های مختلف همکاری می‌کند تا طرح‌ها را به درستی پیاده‌سازی کند و تجربه کاربری خوبی را ارائه دهد.

جایگاه شغلی طراحان UX

در زمان نگارش مقاله، بیش از 4600 لیست شغلی طراح UX در سایت indeed.com (در ایالات متحده) وجود دارد. همچنین در لینکدین، تقریبا 6000 فرصت شغلی برای طراح UX پیدا خواهید کرد. با توجه به افزایش تقاضا کار از راه دور، بسیاری از شرکت‌ها راه‌های جدیدی را برای ارزش بخشیدن به مشتریان خود پیدا کرده‌اند. فراموش نکنید که UX خوب، چیزی نیست که از مد بیفتد. تا زمانی که شرکت‌ها بخواهند محصولات و خدمات کارآمد و مؤثری را ارائه دهند، به طراحان UX نیاز دارند تا پیشروی بهتری در کسب و کار خود داشته باشند.

آیا طراحان مبتدی UX می توانند در سال 2023 کار پیدا کنند؟

وضعیت «تازه وارد» بودن شما برای برخی از کارفرمایان بسیار جذاب است. برخلاف طراحان باتجربه، شما بدون هیچ گونه پیش داوری (یا بسیار کمی) وارد عرصه فعالیت خودتان می‌شوید و کارفرمایان خوب حتما از دیدگاه‌های تازه‌ای که ارائه می‌دهید، قدردانی کرده و به دنبال آن خواهند بود.

برای موفقیت در مسیر و نقشه راه آموزش طراحی UX به یاد داشته باشید که شرکت‌های خوب می‌خواهند روی افرادی سرمایه‌گذاری کنند که می‌توانند آموزش ببینند و کار خودشان را توسعه دهند. این مسئله اغلب به معنای پذیرش طراحان تازه‌کار با تجربه کم یا حتی بدون تجربه است. نکته کلیدی این است که مهارت‌ها و دیدگاه‌های منحصر به فردی را که به صنعت آورده‌اید، شناسایی کنید و آنها را در برنامه‌های خود برجسته نمایید.

درآمد طراحان UX چقدر است؟

یکی دیگر از عوامل مهمی که باید در هنگام تغییر شغل در نظر گرفت، حقوق است. میزان درآمد شما به عنوان یک طراح UX به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند:

  • محل زندگی
  • نوع شرکت و صنعتی که در آن کار می‌کنید
  • سطح تجربه شما

بهترین راه برای سنجش پتانسیل درآمد خودتان به عنوان یک طراح UX واجد شرایط جدید، بررسی داده‌های حقوق و دستمزد برای محل زندگی‌تان است. برای نمونه در وضعیت بین المللی می‌توانید با استفاده از سایت‌هایی مانند Indeed، Glassdoor و Payscale پاسخ سؤال خودتان را پیدا کنید. همچنین می‌توانید راهنمای کامل حقوق و دستمزد طراح UX در آگهی‌های کاریابی را هم ملاحظه نمایید تا ببینید تا چه میزان مهارت‌ها و توانایی‌های افراد بر دستمزد آنها تأثیر می‌گذارد.

 و در آخر؛ نکات مهم نقشه راه آموزش طراحی UX

پس از بررسی تمام این موارد، به چه نتیجه‌ای رسیدید؟ آیا طراحی UX برای شما مناسب است؟ همان‌طور که مشاهده کردید، ورود به حوزه طراحی UX مستلزم توسعه مجموعه مهارت‌های متنوعی است و این دقیقا همان مولفه‌ای است که این حوزه را به یک زمینه هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند.

شما باید زیاد مطالعه کنید و تمرینات عملی زیادی انجام دهید و در عین حال باید یاد بگیرید که چگونه داستان خود را به عنوان یک طراح UX برای کارفرمایان بازگو نمایید. در مسیر و نقشه راه آموزش طراحی UX منابع زیادی برای مبتدیان طراحی UX وجود دارد که باید از آنها بهره ببرند. برای نمونه دوره‌های زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا در UX موفق باشید؛ اما باید دوره مورد نظر را با استفاده از فاکتورهای ذکر شده بررسی کنید.

صرف نظر از اینکه تجربه قبلی در صنعت یا عنوان شغلی فعلی دارید یا خیر، پیروی از 8 مرحله کلیدی که در این راهنما بیان کرده‌ایم، به شما کمک می‌کند تا به راحتی پاسخ سؤال چگونه یک طراح UX شویم؟ را پیدا کنید. قصد ما از تدوین این راهنما نیز همین بود، اینکه بتوانید استوار و محکم در مسیر درست تبدیل شدن به یک طراح UX قرار بگیرید. آیا برای تحقق آن آماده هستید؟

سؤالات متداول

  • برای اینکه یک طراح UX باشیم به چه مدارکی نیاز داریم؟

برای تبدیل شدن به یک طراح UX، داشتن مدارک معتبر در طراحی UX، طراحی تعاملی، طراحی گرافیک یا یک زمینه مرتبط مفید است. برخی از متخصصان نیز با سوابق تحصیلی مرتبط یا از طریق خودآموزی وارد این رشته می‌شوند.

  • چگونه بدون تجربه وارد حوزه کاری UX شویم؟

ورود به طراحی UX بدون تجربه قبلی با رویکرد صحیح امکان پذیر است. با کسب دانش و درک اصول در مورد طراحی UX از طریق منابع آنلاین، آموزش‌ها و کتاب‌ها شروع کنید. دوره‌های UX رایگان یا کم‌هزینه موجود در پلتفرم‌هایی مانند CareerFoundry، Udemy، یا LinkedIn Learning را جستجو کرده و  مجموعه‌ای از پروژه‌های شخصی بسازید. می‌توانید وب‌سایت‌ها یا برنامه‌های موجود را دوباره طراحی کنید تا مهارت‌های خود را به کارفرمایان بالقوه نشان دهید.

  • چگونه می‌توانیم بدون مدرک طراح UX شویم؟

در حالی که داشتن مدرک در طراحی UX یا یک رشته مرتبط می‌تواند در مسیر و نقشه راه آموزش طراحی UX سودمند باشد، می‌توان بدون مدرک رسمی هم به یک طراح UX تبدیل شد. با کسب دانش اصولی، آشنایی با روش‌ها و فرایندهای UX از طریق دوره‌های آنلاین، آموزش‌ها و منابع خودآموز شروع کنید.

 

 

 

 

 

نوشته قبلی

UX Design (طراحی تجربه کاربری) چیست؟

نوشته بعدی

7 دلیل برای شروع UX

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟

ایجاد حساب کاربری